tisdag 22 maj 2012

Blankat flötmete.



I helgen som gick var jag över till två dammar var av den ena bara håller karp.
Jag hade inte ork och lust att dra med mig hela utrustningen så det fick bli enkelt och klassiskt flötmete.
Nog så rogivande det också.
Det fläktade lite mer än vad jag hade räknat med men tur var väl det för nu verkar det som sommarvärmen har kommit.
När jag närmade mig damm 1,den mindre av dom såg jag några virvel på ytan.
Troligen var det en karp som fort skyndade till djupet efter att störts i sitt solande av mitt antågande.
Hittade några lugna spots skyddade från vinden som fick bli min fiskeplats.
Ägnade mig åt ca 1 timmes fiske i ljudet av en kör från kärlekskranka grodor,tyvärr utan ett enda fisknapp.
Liv av fisk var där dock,en ca 20 cm lång spegelkarp gjorde sitt skutt i luften.

Vidare till damm 2 som jag också kallar mitt hemmavatten.
I den grunda viken patrulerar karparna efter föda och efter att slängt i några händer fulla av majs så kunde jag se deras febrila bökande på botten.
Men så fort dom känt min närvaro så blev dom skyggare och mer avvaktande i sitt ätande.
Fast besluten så gjorde jag ändå ett tappert försök att lura upp dom men icke.
Istället blev det ett tiotal mörtar som också hade hittat till platsen i jakt på dom gula kornen.
Trots att jag blev karplös så var det skönt att komma ut i den första riktiga sommarvärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar