måndag 7 maj 2012

Halftail

Ångestfyllt spontant fiskepass.
Abstinensen efter 4 dagars blankt fiske kunde inte motstås så jag begav mig för några timmars fiske i hemmavattnet.
Kändes som man kom iväg lite sent för fisket men hade inte mycket att förlora.
Väl på plats 18:30,i med skopor jäst fodermajs och några händer fulla av boilies.
Val av boilies blev både kryddiga och fruktiga.
När jag hade fått ut 2 spön och höll på med det tredje så började det yla i larmet och spolen rulla i 200 km/h kändes det som.Kl 18:50,fiske efter 20 minuters blötade spö.
Upp med spöet,fast fisk.
Det blev en rejäl kamp och fisken rusade först ut i mitten av sjön för att sedan gå in och ur vassen två gånger innan den väl kunde landas i håven.
Väl avkrokad så såg jag att den hade en skada på stjärtfenan och svansroten.Troligen blev den skadad av linan i sina rusningar in bland vassen.Stjärtfenan såg delad ut på mitten och något köttsår på svansroten.
Jag har verklig ångest nu,vad var det som gick fel,vad hände?
Karpen var något chockad men efter en liten stund tog den åter ett simtag ut mot friheten.
Jag hoppas lite Kryston Klinik hjälper på såret och att karpen repar sig fort.
Efter detta döpte jag karpen till Halftail (en Halftail karp finns sen tidigare i annat vatten,Linneasjön)
"Min" Halftail tog på en 20 mm Hot Demon boilie.
Vad denna vackra fjällkarp vägde har jag ingen aning om då jag var lätt utrustad med endast det nödvändigaste för karpfiske och dess säkerhet.
Efter denna batalj hade jag några pip till i larmen och intresse fanns av betena men inga fler fiskar lät sig luras denna gången.
Kl 21:30 var det dags att dra upp spöna och bege sig hemåt.
Nöjd men ändå inte,ångesten hänger över en efter denna händelse.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar