onsdag 14 september 2011

Resterna av stormen Katia

I resterna av stormen Katia som drog över Sverige begav jag mig ut i den kraftiga blåsten för ett karppass.
Vad kan bli bättre,kraftiga vindar som syresätter vattnet och får liv i karpen.
Efter några dagars förberedelse med förmäskning av diverse boilie "smaker" och partiklar innan spöna skulle stå uppriggade för karp så var det nu dax.
Klockan 18:00 var jag på plats vid mitt hemmavatten och jag gör min sedvanliga procedur med att mäska rejält med mindre partiklar innan jag fått upp all utrustning.
Vädret kändes idealiskt med vind som tog i med kraft och låg på den plats som skulle fiskas.
Valet av beten fick slumpen avgöra så jag riggade upp spö nr 1 med 16 mm scopex boilie,nr 2
20 mm Nutrabaits pineapple & butyric och sist nr 3 med 2 st färska 16 mm Shity Lobster boilies.

Jag gillar att experimentera med olika smaker av boilies,till sist hittar man sina favoriter även om det kanske kan kosta tid och kanske förlorade karpar.Men ibland intalar jag mig att det är slumpen som avgör vad karpen faller för.
Kanske på ett sätt är det bra med experimenterandet för att minska karpens misstänksamhet mot ett viss smak och storlek av bete.

Nåväl alla spön på plats och få aktivitet ute i vattnet,iallafall inga synliga karpar som gör rullningar vid ytan.
Mörkret började lägga sig tidigt och några enstaka pip på larmen gav indikation på att där kanske fanns något intresse för mina beten trots allt.
I med några mäskbollar till och vänta,jag hade tänkt mig bara någon timmes pass och packa ihopa vid kl 23.
Det var inget vidare skönt att sitta i den i ögonen stickande vinden men vad gör vi inte för att tålmodigt vänta ut någon fisk.

Plötsligt händer det (i Vinslöv brukar man säga). Kl 21:15 drar vänsterspöet iväg lina och jag upp ur min bekväma position för att greppa spöet.Fast fisk och en rejäl kämparglöd från fisken innan jag kunde landa den i håven och beskåda att det var en vacker spegelkarp på 6,35 kg som föll för 2 st 16 mm Shity lobster boilies.
Ännu en vacker karp lurad upp ur detta vattnet.
Tyvärr blev det taskiga bilder men det kan jag överleva,jag fick mitt adrenalin rus och målet är att alltid så fort som möjligt återsätta karpen i sin rätta miljö för att minska lidandet.
Jag var nöjd för kvällen,jag hade ju fått min karp och packade sedan ihopa för denna gången.
Suget för nästa karppass finns där redan men det får dröja lite till nästa gång,det är inte alltid så populärt här hemma att bege sig ut och sitta vid något träskhål dag som natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar