onsdag 24 mars 2010

Karpgodis-Tigernötter!

Våren är i sikte! Snödroppar,vintergäck och krokusar börjar vakna till liv och står i blom.
Isarna släpper så smått och härom dagen besökte jag en av "mina" vatten.Där vinden låg på hade det smält och var isfritt på denna del av dammen.
Snart kan jag inte bärga mig,väderprognoserna lovar sol och värme,då vill jag sitta vid dammarna och prova årets första fiskelycka.
Folk börjar rota i sina trädgårdar och även jag har lite växtintresse samt gröna fingrar.

Jag kom över några fräscha oskalade tigernötter,även kallade jordmandel från fjolårets skörd.
Skall bli intressant att följa utvecklingen på tigernötterna och även ha möjlighet att servera karparna färskt "godis"
Så nu står dem sådda i fönstret och jag kommer ivrigt att kika på dem var och var annan dag för att se om där visar sig nån grönska.
Tanken är att dessa sedan ska planteras i större kruka eller så får de hitta ett hörn i trädgården att trivas på.
Det lär nog dröja till sommar/höst innan den första skörden av färska jordmandlar kan göras.
Växten bör tas in vintertid då den inte klarar vårt frost klimat.
Jordmandlar är även utsökt människoföda och kan ingå i allehanda frestelser som bakelser osv.
Jag kan förstå karparna,de är några gourmeer och jordmandel smakar inte alls så tokigt.
Lite nötig smak tycker jag.
Håll till godo,en massa goda recept: http://www.tigernuts.com/tigernuts.recipes.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar