lördag 7 juni 2014

Helgpass efter karp 28/5-31/5

Helgens pass 28/5-31/5 blev verkligen lyckat men med lite mystik över fisket och resultatet.
Christoffer och jag hade bestämt oss att fiska från torsdag men det blev lite ändring och vi anlände vattnet redan på onsdag eftermiddag.
Vi stressade inte precis då vi ville få färdigt vårt läger för 3 nätter innan vi började fiska.
Sedvanligt kom vi överens om vem som skulle börja fiska till höger eller vänster.
Sen började förmäskningen av partiklar, boilies och pellets.


Natten till torsdagen var jag först ut med ett run på ett av spöna. Kl 00:10, 29/5 landades en liten fjällkarp, dock ej vägd.
Sömnen blev kort och redan kl 02:40, 29/5 var det åter dags att dra sig upp ur sängen.
Åter en fjällkarp men denna gång blev det vågsäcken och vägd till 5500 gram (på bild).
För mig blev det en sömnlös natt då det nappade igen kl 04:50, 29/5, liten ej vägd fjällkarp.


Kl 06:00, 29/5 var det åter dags för mig att halvdö stiga ur sängen.
Upp kom en vacker liten radkarp, vägd till 3580 gram.


Hela resterande torsdag morgon,middag förblev lugn och inte förrän kl 17:30, 29/5 vrålade det åter från mitt larm.
Upp kom en tjusig spegelkarp på 7020 gram.
Fjärde karpen, så nu började Christoffer Elander glo surt på mig och undra om jag inte skulle lämna någon karp kvar till honom.



Men efter några öl, grillning och god mat var trots allt stämningen på topp från bådas sida.
Det var bra att nöta vidare. 
Efter passets halva tid brukar vi byta sida.

Även Christoffers tidigare sida skulle visa sig leverera karp.
Run, krokad karp men som senare valde att kliva av en bit från håven.


Kl 01:00, 30/5 natten till fredag var det som vanligt får man säga nu (det fick jag äta upp senare), mina larm som gav ton.
Upp kom en spegelkarp på 6367 gram och min femte karp under passet.

Jag tyckte nu lite synd om Christoffer men vi fick trösta oss med lite god öl och kämpa vidare, än var inte fighten över.
Resterande natt till fredag och hela fredag var det tyst från larmen.
Nu pratades det taktik och sista desperata försök att överlista ytterligare någon karp.


Det dröjde ända till natten mot lördag 31/5 kl 01:20, då gav äntligen Christoffers larm ton.
Jag låg tydligen och snarkade så högt att det hördes in till Christoffers tält och hade heller inte hört han kalla på hjälp vid drillningen av sin karp.
Men det rådde han bot på fort genom att rycka i mina linor och yrvaken for jag ut i tron om att det var mina spön igen som gav fisk.
Efter en för Christoffer trevlig batalj så kunde jag sluta håven om karpen, vi såg direkt att det var något större och bredare över ryggen än vad vi skådat tidigare.
Snabbt upp på mattan för fotografering och sedan vägning, nu växte sig Christoffers smile gropar djupa när vågen visade 9420 gram, det fick jag höra mer än en gång.
Vilken vacker spegelkarp, den var du värd Christoffer efter några dagars kamp och frustration.
Detta blev passets sista karp och inget mera hände under natten och morgontimmarna.
Vid lördag middagstid var det dax att veva upp och dra sig hemåt.
Men innan dess så båtade vi ut resterande partiklar,pellets och en del boilies som blivit över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar