fredag 23 maj 2014

3 nätter vid Stubbetorpssjön (14-16 april 2014)

Det har varit ont om att pricka in tid för karpfiske då familj och jobb kräver sin del.
Men till sist vinner abstinensen och ut ska man för att njuta bakom spöna.
Årets andra pass gick iväg till Stubbetorpssjön, sjön började sakta vakna till liv och jakten efter några välsvarvade karpar hade börjat.


Dag 1 och 2 hände inte mycket och något spöböj blev det inte, istället fick jag plågas av ett gäng kärlekskranka gäss som givetvis höll ett jädrans liv just där jag skulle fiska.
Det blev upp med slangbellan och prickskytte med boilies men dom lärde sig ganska fort att det var mat och kom orädda ända fram till spötopparna.
Var bra och bita i det sura äpplet.


Dag 3, sista dagen fick jag äntligen min belöning efter alla svordomar över fåglarna.
Kl 04:15 vaknade jag till över att det röt ilsket från mitt larm, vänster spöet som var placerat vid vasskanten gav fisk.
Upp kom en av sjöns få fjällkarpar men i ack så fin och kompakt form.


Betet som gjorde jobbet var en 16 mm nerskalad vit Cream pop up från Pelzer baits, ett bete som kommit till Sverige för att förhoppningsvis stanna.
Ett annars för mig nytt bete och jag har ej hunnit fiska så mycket med det än för att komma med några betyg.
Men kan säga att dom känns heta och jag har inte varit blyg i inköp av deras övriga boilie sortiment.
Ska blir spännande att se vad dom kommer att leverera.


Det var fler än jag som njöt av morgonsolen, snokar var där gott om vid sjön men dessa härliga varelsers närhet bekommer mig inte. Jag blir istället glad av att se dessa djur, kanske för att jag också är reptil och groddjurs förtjust.


Tidigt uppe efter att ha vaknat av första karpen vid 4 tiden så började jag smått packa ihop och planerade att lämna sjön vid middagstid.
Mitt under pågående arbete med all packning så brände linan iväg från mittenspöet som låg placerat precis vid en vass ö.
Efter en kort batalj kunde jag håva in en vacker spegelkarp för vägning, vilket slutade på 9610 gr.


Trots få actionstunder under dessa dagar så njöt jag och och var nöjd med min vistelse vid sjön.
Det är bara i sig en avkoppling och fröjd att se våren ha en sådan kraft på all grönska och djurliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar