lördag 2 mars 2013

10 kg svensk designat bete på väg!

Har kommit i kontakt med en trevlig karpfiskare och diskussionerna har varit många kring bete, dipor fodring osv.
Det är alltid trevligt att dela tankesätt och erfarenheter, de flesta karpfiskare har olika eller sina egna teorier.
Endel är självklara medans andra är egna teorier och erfarenheter.
En sak som jag dock tror dom flesta seriösa karpfiskarna gör är att försöka välja beten som ger något tillbaka i dubbel bemärkelse.
Karpen växter, får i sig näringsrik föda och kommer tillbaka efter mer.
Karpfiskaren glädjs av fiskens välmående och viktökning samt kanske ett bättre fiske med ett för karpen attraktivt bete.
Jag brukar ha förkärlek att låta mina boilies ligga längre tider i dippor.
På gott eller ont?
Nu har jag iallafall fått upp ögonen och lyssnar gärna på andras teorier som inte låter helt tokiga.

Endel dipor, konstgjorda och starka i doften med glycerol eller alkoholbaserade artificiella flavours kan istället  vara direkt avskräckande i stinkande doser.
Den teorin gillar jag och ska ta åt mig och testa kortare dippa innan just betet läggs ut.
Jag observerade själv en väns metod förra säsongen genom istället för att dippa boilien så fyllde han en pva bag med krossade boilies,pellets och sen hällde önskad dippa över det.
Då hinner inte boilien ta åt sig starka dofter utan doften går ut som ett moln när pva bagen löses upp.

Andra "tvättar" sina boilies och låter dom ligga ett tag i det vatten som ska fiskas innan man agnar riggen.
Kanske heller inte en tokig teori.
Vi människor, karpfiskare vill oftast att det ska stinka om betet i tron om att det ger bäst attraktion.

I år har jag beställt 10 kg boilies av svensk designat recept som min kontakt och hans vän designat.
Där dom inte tullat på ingredienserna och istället tittat på det bästa ur näringssynpunkt för karpen, ett bete som karpen gärna kommer tillbaka till.
Resultat har redan skådats då han själv är en hängiven karpfiskare.
Det ska bli spännande att få testa detta bete i år och kanske får även "mina" karpar och jag mersmak på detta bete.

Även 11 kg av BLB - Black Label Baits boilies i olika smaker är beställda inför kommande säsong.
Ett bete som jag tidgare provat med gott resultat.

Nu ska bara isarna släppa, känns som det kan dröja några till veckor innan man kan se öppet vatten.
Väderprognosen för kommande vecka har någon dag med 10 + men vi har varit med förr om att meteorlogerna har ljugit för oss.

Otålig är man iallafall för att få komma ut och sitta bakom spöna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar