tisdag 13 mars 2012

Årets första karpspaning

Idag kunde jag inte stilla min hunger efter att få ut och spana efter årets första soldyrkande karpar.
Vårvärmen smyger sakta in över landet och naturen vaknar till liv,även så karparna.
Begav mig ut till hemmavattnet men där fläktade det lite väl mycket så inga synliga karpar där inte.
I viken där jag brukar se karp hade det också blåst in en massa vassrester så det blir ut med vadarstövlarna och kratta för att rensa upp.

Begav mig sedan vidare till två lokala vatten som båda hyser karp.I den första av dom syntes inte en ända karp till och endast några få mörtar fick fart när jag kom smygandes.
Den andra dammen gav då en verklig kick,där hade karpen hittat ett lungt hörn från vinden.
Smygandes längs med kanten kunde jag skåda 5-6 st fina spegelkarpar som njöt av solen bland vassen.
Men dom var verkligen på sin vakt och minsta rörelse från mig gjorde att dom försvann i djupet med rasande fart.
Spöna är redo för att blötas,det är bara tiden och en massa måsten som ska röjas innan man ger sig ut på permiärpasset.

Håller vädret i sej så blir det en blygsam vårmäskning i kommande vecka.Jag tror inte man ska ösa i mängder av mäsk vid denna årstiden innan karpen riktigt kommit igång med storätandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar