lördag 27 augusti 2011

Fredagsmys

Fredag.
Marknad,tivoli och öltält i staden men jag kunde verkligen inte motstå det "karpiga" vädret med kraftiga vindar och vågor på sjön.
Tidigare på dagen begav jag mig till ett lokalt nära vatten för att röja och mäska upp en lämplig fiskeplats och låta den vila till kvällens fiske.
Platsen jag tänkt fiska på hade vinden ifrån sig och viken där vinden låg på visade sig ha bra aktivitet mitt på dagen.3 st fina karpar gjorde sina sedvanliga uppvisningar vid ytan.Efter detta skådespel var jag bara tvungen att återvända till vattnet under kvällen för att få ro.
Dock vågar jag inte lägga mitt pass där pga alla trädgrenarna som sticker ut.

Hem och åter vid dammen några timmar senare,närmare 19 tiden.Nu hade platsen fått vila några timmar efter mäskningen och det var åter dags att slänga i pulvermäsk och pellets.
Även en rest boilies fick toppa karparnas meny.

Jag har kommit över några 25 kg's säckar med 2 mm fiskfoder pellets som är fiskmjölsbaserade och har en bra "doft".
Perfekt att blanda i partikel,pulvermäsk eller varför inte stickmix.
Tycks mig ha sett att fiskbaserade pellets med kraftig lukt tycks även attrahera karpens nyfikenhet.

Nå väl spöna på plats med slumpmässigt utvalda boilie smaker.Valet denna gång blev 16 mm Shity Lobster, 20 mm BLB sweet corn och 20 mm Nutrabaits pinapple & N-Butyric.

Tanken var att lägga några kvällstimmar och packa ihopa vid midnatt.
Där var svagt intresse av Shity Lobster och Nutrabaits pinapple,med några få indikationer på larmen.
Intresset var större för BLB sweet corn boilien och med jämna mellanrum var där något framme och smakade av men inte för att bestämma sig ta ett större smakprov.

Jag hade lovat att komma hem tidigt denna fredagskväll och började så smått packa ihopa dom spöna med betena som visats minst intresse.

Viiiiiiiiiiiiiiii kl 22:40 gav mittenspöet ifrån sig lina och nu började en härlig batalj innan jag snyggt kunde håva in en vacker spegelkarp.Rund och go runt magen var den också,troligen hade min tidigare mäskning smakat bra.

Jag kände det på mig att det var något med vädret och att det kunde resultera i karp, nu var fredagskvällen räddad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar