måndag 8 augusti 2011

Efter sol kommer regn

Efter sol kommer regn,man brukar oftast säga tvärt om.Efter regn kommer solsken men inte idag.
En friskt fläktande dag och jag med humöret på topp för att bege sig ut för ett spontant karppass på några timmar.
Valet blev en lokal damm.
Jag valde till att börja med att mäska upp en plats där vinden låg på och lät sedan platsen vila i hopp om att locka till sig några nyfikna karpar.
Medans jag gick till den mer vindstilla delen av dammen skymtade jag en karp som bökade på botten i det kristall klara vattnet.
Snabbt upp med spöet,på med några majskorn och ut med kroken.
Nappade direkt det gjorde det men mest en massa "skräpfisk".
Den karp som jag skymtat när jag kom var som bortblåst och timmen gick.
Nu fick jag prova den delen av dammen jag mäskade när jag kom och som vinden låg an på och bildade små vågor.
Här nappade det spartanskt från "skräpfisken" och heller ingen karp i sikte.

Ibland gäller det att vara lite flexibel och innan jag lämnade den lugna hörnan av dammen så fick den också sig en salva mäsk.
Åter till den lugna delen var jag sett den bökandes karpen och åter en frustration med ett flöte som guppar i vattnet medans majskornen försvinner i ett.
Denna gång fyllde jag kroken med fodermajskorn och fick till en klockren placering bland en massa vas.
*Pang* och flötet for all sin väg,jag blev lätt förvånad och nästan smått chockad på det oväntade rycket i spöet.
Nu började en karpdans,en kamp med rusningar från vaskant till vaskant.
En verkligt härlig fight resulterade i en fin spegelkarp,mitt på ljusa dagen.

Min dag var räddad och kort efter ombyttes solskenet till tunga svarta moln som öppnade sig som på beställning.
Det vara bara att packa ihopa och nöjt bege sig hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar