onsdag 19 januari 2011

Liv i karpen

Isen har börjat släppa i dammen.
Skådade några karpar som lungt simmade runt i dammen,inte med några större tag med dock.
Provade att presentera lite foder men trots flera minuters vakande var dom inte speciellt intresserade av att äta.
Nu längtar man tills isarna släpper sitt tag om de större vattnet,sålänge nöjer jag mig att studera
karpen i dammen.
Börjar dom med ett intensivare intresse för mat så är det ett gott tecken.
Snart finns det inga ursäkter och en ny säsong börjar ta sig vid för oss som valt att sitta inomhus i vinterkylan.

11 kommentarer:

  1. Tjena, tänkte höra vad du ger gräskarparna för mat? har två som vägrar äta annat än mask,maggot och isbergssallad... och inget av dom alternativen funkar någe bra att ge dom av diverse skäl.
    Prövat med öringpellets, Hikari koi mat och vanliga pellets dels avlånga bleka men också samma som du använde till karparna (dom gröna/gula/röda kulorna).

    SvaraRadera
  2. Fegis som inte varit ute och fiskat i vinter, du köpte ju en sovsäck som såg ut att klara arktisk kyla ffs :)

    SvaraRadera
  3. Skruttapan:
    Jag matade mina vintertid med grön/gul/röda kulorna,isbergssallad,bladsallad.
    Vid tillgång så uppskattade dom klöverblad,maskrosblad/blommor,andmat - sådant grönt som flyter på dammarna.
    Diverse vattenväxter plockat ur dammarna.
    Jag upptäckte med att dom med stor förtjusning åt späda rapsblad,så bönderna fick passa sina åkrar.
    Gurka / tomat i bitar gick ner men inte lika förtjusande.
    Det är bara att experementera,prova tex lite småbitar kokt potatis,majs på burk.
    Öringpellets åt dom med men gavs bara som komplement då och då.
    Mask och maggot provade jag inte,inte direkt naturlig föda för gräskarp förmodar jag även om jag tror att en och annan animalisk mumsbit slinker ner även i naturen.
    De bleka avlånga pelletsen gillar jag inte alls,känns som de mest består av luft och tror inte dom tillför mycket.Har provat men avföringen som kommer ut flyter upp på ytan,gjorde hos mig iallafall.

    SvaraRadera
  4. BigDaddy:
    Jo den bör klara ett och annat men att sitta på en vinterkarppass låter inte allt för lockande.
    Med tanke på hur aktiva karparna i dammen här hemma är och deras icke glupska vinteraptit så skulle det nog kännas tufft att sitta och lura vid nåt vatten nu.
    Vi kan ju hoppas på att B-tegeldammen öppnar med tiden,där skulle jag faktiskt kunna tänka mig utmaningen att prova ett ispass.
    Ps hur mycke fodermajs ska du ha? Jag har svarat i det andra inlägget.

    SvaraRadera
  5. Får återkomma om majsen, eventuellt har jag redan så jag klarar mig.

    SvaraRadera
  6. Ok jag ringer bonden igen i helgen,har fått ett bättre pris så jag klipper iallafall 2 säckar minst.
    Vad har du fått för pris på majsen?
    Sen blir det nog att köpa en 25 kg säck hampa med men detta har jag bara hittat i butik för närmare 600 kr,hm dyrt nöje men men vad gör vi inte för våra karpar.
    Blandar man ut med diverse annat så varar det ett bra tag.
    Jag tänker med höra i veckan angående regnbågsfoder och går det vägen även i år så ska jag nog ha minst 2 st 25 kg säckar.
    Helt beroende på vad gubben säger och släpper.

    Tror hampa,majs och regnbågsfoder blir ett giftigt mäsk i kampen om att lura till sej karpen.

    SvaraRadera
  7. Sätt upp mig på en säck majs och hör av dig angående pellets och hampa om du får pris på det :)

    SvaraRadera
  8. Hm lite sent med majsen,jag var och hämtade 2 säckar i helgen.Men han har mer majs och kommer att ha återkommande verka det som.
    Pellets ska jag höra efter i veckan eller nästa om pris.
    Hampan köper jag i 25 kg säck och det blir i foderbutik,tror priset var kring 559 kr.
    Ska kolla upp det,det blir iallafall mäsk som varar nog ett bra tag iallafall.
    Har sen tidigare i höstas samlat på mig ca 25-30 kg vetekorn också.
    En blandning av allt ska nog reta aptiten på någon karp.

    SvaraRadera
  9. Köpte 30 kilo fodermajs och 25kg hampa idag så då var det ordnat :)

    SvaraRadera
  10. Gött!
    Vad fick du ge för pris på majsen samt hampan?
    Tyckte tjejen som svara mig ang hampan,sa det var dagspris - inte vet jag.

    SvaraRadera
  11. Betalade 170 kronor för 30 kg fodermajs och 559 kronor för 25 kg hampa.

    SvaraRadera