lördag 13 november 2010

Vinterfiske - damm 2

Åter lite tid för karpfiske och i hop om att man ska lura upp den sista innan årets slut.
På plats i dammen som gav ifrån sig en bra fångst under vår/sommar.
Nappar det så kan det inte bli fel då vattnet endast hyser karp och kräftor,kanske inga monster men en mängd karpar.
På gott och ont skördas det fisk från detta vatten,oftast eller man kan säga alltid så blir de slaktade för en middag.
Tyvärr har vi inte samma syn på fisket.
Målet är själv att få upp dom fina exemplaren eller mängden och ge dom ett bättre fredat liv i ett privat vatten som redan hyser karp sen tidigare och inte påverkas av att fler karpar tillsätts då det tycks råda fin balans i vattnet.
Nåväl med spöna på plats så var det bara att vänta.
Vädret var inte det mest idealiska och det blåste ganska kraftigt över hela dammen.

Undertiden som jag väntade på någon boilie krokad karp så provade jag även fiskelyckan med flötesfiske runt om dammen,på platser som tidigare gett bra med fisk.
Ingen aktivitet alls i vattnet,det enda jag såg var en förskrämd groda som gömde sig bland vassen när jag kom klampandes.
Som jag hade befarat blev det ingen karp alls som ville syna håven.
Inte ens flötet gav tecken på någon aktivitet i vattnet.
Nu har jag inte mycket kunskap om vattnet angående djup,djuphålor men dammen är från början grävd och nog inte så djup.
Troligen kyls vattnet fort under höst/vinter och man märker en stor skillnad på karparnas aktivitet i denna damm.
Dom ligger säkert och trycker i någon djuphåla och gör nog inte många tag ifrån sig.
Till min sambos stora förtjusning sa jag att detta blir nog bland årets sista fiske eller iallafall att det blir glesare mellan turerna till karpvatten.
Att helt koppla bort tankarna från karpfisket går nog inte,så fort vintersolen visar sig tänker man att det här ju är en perfekt dag att lägga ut spöna för att lura upp någon "frusen" karp.


1 kommentar: