tisdag 3 augusti 2010

Beskedet

Så kom beskedet om fisket i karpdammen.
Det kommer att bli ett testfiske efter karpen och sen får vi se hur resultatet slutar.
Jag fick lov att göra ett pass men sen ser det lite ovisst ut.
Hoppas trots allt på gott resultat i första fiskepasset och jag ska försöka hitta en lämplig plats att köra en mäskkampanj på trots all växtlighet i dammen.
Tyvärr springer där mycket tjuvfiskare,ungdomar och det skräpas ner en del kring vattnet.
En tråkig syn som krävt övervakning av dammen.

Mitt syfte är seriöst fiske efter karp med fotografering,vägning och övrig dokumentation av fångsten vilket jag också kommer att presentera för fiskerättsinnehavaren om jag nu lyckas överlista karparna i vattnet.
Givetviss hanteras fisken varsamt och även krokarna är av modellen med ytterst liten hulling för att minimera skador.Efter all dokumentation släppes fisken åter i sitt rätta element.

Trots ovisst vidare besked om mer fiske i vattnet så finns där ett litet hopp.
Får jag bara en dokumenterad karp där så ser dom mitt syfte av karpfisket och kanske finns en möjlighet till samarbete att hålla rent kring vattnet från skräp och skräp,det sistnämda syftade jag på tjuvfiskare som har förmågan att förstöra för seriösa fiskare.

Vattnet kommer att hemlighållas då jag lovat att meningen är att inte att beskriva vart dammen befinner sig,för att locka till sig fler tjuvfiskare och oseriöst folk.

8 kommentarer:

  1. Lycka till, behöver du någon som hjälper till att dokumentera så är det bara att höra av sig ;)

    Testa köra ut en del partikelbeten så lär karparna rensa upp platsen. Annars kan du ju alltid på med vadarna och röja med lien :)

    SvaraRadera
  2. Var över till dammen nu ikväll och hittade en plats som jag ska ge en chans.
    I den hörnan har jag sett karp vid båda tillfällena jag gjort mina besök.

    Dock blir det inte på någon stor öppen yta precis och även djupet där ganska lågt så man ser till botten.
    Det kan dock ändå vara positivt hoppas jag men öppna ytor bland det igenväxta samt ganska nära från kanten.
    Se bara om jag får svingat ut betet där,massa träd o buskar från land.

    Tyvärr är dammen väldigt igenväxt och det finns fåtal lämpliga platser,dammen verkar även väldigt grund i sig.

    Det blev fiskekompaniets mix + lite egen mix blandat med pellets och Frolic.
    Lite bröd åkte med ut på ytan och jag fick en mindre karp tveksamt ta brödbiten,resten skötte mörtarna snyggt.

    SvaraRadera
  3. Heh, blir säkert skitbra, lycka till! :) Får berätta sen hur de gick.

    SvaraRadera
  4. Har du varit i Östra än? Lycka till med ditt nya vatten :-)

    SvaraRadera
  5. Inte än Carpoholic,jag är sugen men får liksom inte ro och tid till allt jag vill göra.
    Dygnen kunde varit lite längre trots man har 3 v semester nu.
    Tänker prova det vattnet med men just nu är jag nyfiken på små dammarna och se om jag kan lura upp nån karp,det är det som sätter grillor i huvet.
    Och det "nya" vattnet är inte säkert det blir fler pass,beroendes på vad damen säger.De vill inte ha spring där men trist nog såg jag 2 tjuvfiskare igår med,en från Malmö o en från Trelleborg efter koll av bilarna.Dock vågar jag inte säga till så mycket när det gäller folk från andra länder när man är ensam.

    SvaraRadera
  6. Du får ha med en grensåg som jag brukar ha. Inte många som opponerar sig då. Brukar titta lite på mig och den sen lämnar dem stället :-)

    SvaraRadera
  7. Fjäderbatong är rätt bra med, skräms kanske inte så mycket men gör mycket ont ;)

    SvaraRadera
  8. En lie och en skräckfilmsmask smygandes runt vattnet borde väl avskräcka?
    Kanske rätt kläder till det också så gör det mer effekt,döden lurar bakom vassen.

    SvaraRadera