fredag 26 oktober 2012

Höst,ett färgskådespel



Hösten har kopplat sitt grepp om oss och naturen och bjuder på ett härligt färgskådespel.
22/10-24/10 var jag åter ute bakom spöna i två nätter.
Kanske var det säsongens sista pass,för mig iallafall.
Jag säger bara kanske för det är lätt suget efter att bara få sitta ute i naturen bakom spöna blir allt för starkt för att motstå.
Jag är annars något frusen och bekväm av mig och vill gärna njuta av mitt fiske i behaglig värme.
Men jag imponeras av dom som fångar karp på årets mörkaste och kallaste tid.
Åter till fisket,jag anlände syndikatet tidig eftermiddag och fick snabbt mina spön på plats innan all övrig utrustning.
Valde att fiska ett spö med pop up och två med bottenbete + en pva med pellets på varje.
Det var rått i luften och vattnet var märkbart kallt.
Resterande eftermiddag,kväll förlöpte lungt men kl 22:00 fick jag ett litet kort run på vänsterspöet.
Tyvärr ville inte denna karp bjuda upp till en dans och lämnade betet fort.
Hela natten och nästkommande morgon satt jag där själv i tystnaden från mina larm.
Middagstid var det dags att ändra taktik,fiskeplats och beten.
Denna gång blev det två spön med pop up och ett med bottenbete,även ett byte av smak.
Jag valde att köra med på med tre olika betessmaker,vilket jag också ofta gör när jag fiskar.
Tyvärr gav inte detta heller resultat,karpen lös med sin frånvaro på kroken.
Istället fick jag nöja mig med att se 2-3 karpar vända uppe vid ytan under hela passet.

Fick nu också testat mitt nya Trakker Combi suit ställ och det höll värmen gött,på morgonen vaknade man upp av att det var för varmt men bättre det än att frysa.
Fiskekompaniet säljer dessa till ett schysst pris.
Men även om det var stillsamt rogivande att sitta bakom spöna så kröp kylan in på tårna så nästa blir väl att skaffa sig några varma skor också om man ska ge sig ut något mera i höst/vinter.

Troligen lägger jag karpfisket på hyllan nu och kanske provar på något gäddpass.
Någon som kommer att pusta ut när säsongen är över är min tjej,som jag också får tacka för att ha ett härligt tålamod för mitt fiske.
Denna tid på året är också då man gärna sätter sig bakom skärmen och botaniserar bland webshoparna.
Saker som behöver kompletteras,köpas nytt osv.
Ja listan kan göras lång och där slinker alltid med något bra att ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar